Jak wychować dziecko i nie zbankrutować. Jak wybrać najlepsze produkty dla swojej pociechy i nie dać się zwariować.

SPOSOBY NA OBJAWY I DOLEGLIWOŚCI CIĄŻOWE

SHARE
, / 960 0

Każda kobieta ciąże przechodzi inaczej, jeśli chodzi o pierwsze objawy jak i o późniejsze dolegliwości to oprócz zatrzymania miesiączki (chociaż nie zawsze) nudności, wymioty, bóle piersi i cała reszta to kwestia indywidualna. Nie od dziś wiadomo także, że kobieta w ciąży by poczuć ulgę nie może posiłkować się mocnymi farmaceutykami, zostają, więc stare sprawdzone domowe sposoby. Nie będę jednak rozpisywać się tu o skuteczności tych metod, gdyż na każdego działa co innego🙂. Opisze tylko przetestowane i zasłyszane sposoby na objawy i dolegliwości ciążowe, z którymi miałam wraz z moimi koleżankami doczynienia.

Ból piersi – jeden z pierwszych objawów i bardzo częsty, a jedyny sposób to jego brak, po prostu trzeba przeczekać🙁.
Nudności, wymioty – objaw mało przyjemny, jak już wystąpi (bo są szczęściary, których to omija) to potrafi trwać do 12 tygodnia. Jak sobie z tym radzić? Trzeba jeść często, ale mało, pić dużo. Pomaga również picie herbaty z imbirem. Ja przyjmowałam tabletki Prenatal Complex (witaminy dla ciężarnych), które łagodzą nudności właśnie ze względu na zawartość imbiru.
Ból podbrzusza – nie każdy ból podbrzusza musi oznaczać problemy, najbardziej w zasadzie obawiać się należy bólu podobnego do tego przy miesiączce i jeśli towarzyszą mu krwawienia. Mnie ciągle coś tam kuło po bokach, przy biodrach, ginekolog mnie uspokoiła, że macica się rozszerza i robi miejsce dla malucha, a przy czwartym dziecku już nic nie będę czuła🙂. Co w tej sytuacji najlepiej robić? Być spokojnym, choć nie jest to łatwe (ja panikowałam niemiłosiernie), po konsultacji z lekarzem można, gdy ból jest dokuczliwy zażyć Nospe. I zawsze iść do lekarza poradzić się i sprawdzić czy jest ok, jeśli ma nas to uspokoić🙂.
Anemia – Bach! pierwsze badanie krwi, wyniki, werdykt – morfologia poniżej normy, czyli lekka anemia. Ponoć, co druga kobieta w ciąży się z tym zmaga, więc, o co chodzi? O niedobór żelaza w organizmie, którego zasoby intensywnie wykorzystuje łożysko i rozwijający się płód. Anemia w ciąży może powodować zmęczenie, bóle głowy, suchość skóry i łamliwość włosów, zaawansowana nawet wady płodu czy nieprawidłowy rozwój łożyska. Mimo iż gorsze wyniki morfologii są raczej normą w ciąży, lekarka przepisała mi żelazo w tabletkach, żeby wyniki nie uległy pogorszeniu. Tabletki były na receptę i nazywały się Tardyferon. Były by odpowiednie gdyby nie to, że trzeba je było przyjmować z rana, na czczo, a przy intensywnych nudnościach było to raczej nie możliwe🙂, dlatego przerzuciłam się na Femi Feral. Tabletki te są bez recepty i dodatkowo zawierają kwas foliowy i witaminę C i przyjmować je można w czasie posiłku o dowolnej porze dnia. A jak podratować poziom żelaza w organizmie domowymi sposobami? Oczywiście odpowiednia dietą. Dużo żelaza ma żółtko kurze, czerwone mięso – podroby, ale należy tu z wątróbką uważać, ze względu witaminę A (przedawkowanie tej witaminy nie jest wskazane u ciężarnej🙂). Jeśli chodzi o zieleninę bogatą w żelazo to wszystko, co zielone, ale głównie szpinak i pietruszka. Niestety jest tu małe „ale”, żelazo występujące w warzywach jest niestety słabo przyswajalne przez organizm człowieka, dlatego jeśli dieta ma nam pomóc to lepiej posiłkować się żelazem pochodzenia zwierzęcego. Ważne jest również, z czym spożywamy żelazo, witamina C ułatwia przyswajanie żelaza, dlatego ja dużo piłam soku z czarnej porzeczki. Nie pomaga na pewno a nawet utrudnia przyswajanie żelaza popijanie posiłku herbatą czy kawą.
Zaparcia – to również częsta dolegliwość kobiet w ciąży, szczególnie, jeśli przyjmują dodatkowe żelazo, mogą prowadzić do hemoroidów, które do przyjemnych rzeczy nie należą. Wszelkie leki i suplementy diet w walce z zaparcia są niedozwolone, więc co stosować? Oto kilka zasłyszanych sposobów:
– dziennie rano po wstaniu pić szklankę wody przegotowanej z cytryną,
– pić szklankę wody pół godziny przed posiłkiem,
– jeść produkty bogate w błonnik: surowe warzywa, owoce (koniecznie ze skórką), kaszę, ciemne pieczywo,
– jeść śliwki suszone czy kapustę kiszoną,
– na śniadanie jeść otręby pszenne,
– dziennie spacerować,
– regularnie spożywać Activię.
Zgaga – kolejna dolegliwość ciążowa, która występuje nawet u kobiet, które wcześniej ze zgagą nie miały nic wspólnego. Jeśli zgaga występuje w ostatnim trymestrze to podania ludowe mówią, że włochate maleństwo się urodzi🙂. A co na zgagę?. Lekom mówimy NIE, a TAK migdałom i ciepłemu mleku.
Obrzęki – pojawiają się zazwyczaj pod koniec ciąży. Tu ponoć kluczowa jest dieta, bogata w białko i uboga w sól. Należy unikać tez stania czy siedzenia długo w jednej pozycji, dbać o wyższe położenie nóg i o wygodne obuwie czy rajstopy. Na pewno jednak nie należy rezygnować z przyjmowania płynów.
Bóle kręgosłupa – czy tego w ogóle można uniknąć, skoro nasz kręgosłup dźwiga dodatkowe kilogramy. Gdzieś wyczytałam, że zbilansowana dieta i nie za duży przyrost wagi ma temu zapobiec, ja przytyłam książkowe 10 kilo, a i tak kręgosłup mnie bolał. Co na to poradzić, unikać przebywania długo w tych samych pozycjach i spać na twardym materacu🙂.
Myślę, że to najbardziej „popularne” ciążowe dolegliwości, oprócz tego oczywiście dochodzą również różnego rodzaje infekcje, skurcze macicy, problemy z ciśnieniem i cukrzyca ciążową, ale te rzeczy to lepiej konsultować z lekarzem a nie szukać porad w Internecie. Zresztą zawsze, jeśli coś wzbudza nasz niepokój, to lepiej udać się do lekarza i uspokoić nerwy nie bacząc na przypięcie łatki „przewrażliwionej”.

Napisz Odpowiedź